Skolegården er Ullevaal Stadion hvor elevene kan se Landslaget på trening
HPGs Historie
Innholdsfortegnelse
Historiske Heltberg
Heltberg Private Gymnas ble grunnlagt i 1989 som en ideell, ikke-kommersiell videregående skole i Oslo, i en periode da privatskoleloven åpnet for reelle pedagogiske alternativer. Skolens opprettelse ble støttet av sentrale utdanningsmyndigheter og skolepolitikere, nettopp fordi Heltberg skulle være et nybrottsprosjekt: Her ble elevens selvstendighet, prosjektarbeid og individuell veiledning satt i sentrum – lenge før slike prinsipper preget offentlig videregående skole. Godkjenningsvedtakene den gang fremhevet at Heltberg representerte et faglig og pedagogisk særpreg som manglet i det etablerte tilbudet, og beskrev prosjektarbeid, elevmedvirkning og individuell oppfølging som noe skolen ikke bare hadde ambisjoner om, men faktisk realiserte i praksis. Fra første stund ble det trukket fram at individuell tilpasning og ansvar for egen læring skulle være levende erfaring, ikke bare et ideal.
Navnet Heltberg og Studentfabrikken
Navnet “Heltberg” er bevisst valgt som en forpliktelse til et særskilt pedagogisk ideal. Henrik Anton Schjøtt Heltberg grunnla sin berømte Studentfabrik i Christiania i 1846 – en privat latinskole som snart ble legendarisk for sitt mangfold og sin uvanlige frihet. Her fikk unge fremadstormende, som Henrik Ibsen, Aasmund O. Vinje og Bjørnstjerne Bjørnson, muligheten til å utvikle seg gjennom tett lærer-elev-kontakt, originalitet og personlig vekst, snarere enn pugging og standardisert disiplin. Heltbergs skole ble et fristed for dem som ikke fant plass i de vanlige skolene – Bjørnsons dikt ‘Gamle Heltberg’ beskriver sine medelever som “en flok av unge barbarer” som ble møtt med tillit, krav og raushet, og som ble løftet frem som seg selv, ikke som kopier av en mal.

Arven videreført
Denne arven – troen på forskjellighet, personlig ansvar og et inkluderende læringsfellesskap – videreføres i dagens Heltberg Private Gymnas. Fra første dag har skolen satset på prosjektarbeid, fleksible arbeidsformer, individuell oppfølging og en mentorrolle for lærerne. Målet har alltid vært å gi ungdom mulighet til å utvikle seg som hele mennesker, og å være en levende pådriver for pedagogisk fornyelse.
Når myndighetenes egne vurderinger fra oppstarten vektla skolens evne til å gi både sterke og sårbare elever “mulighet til å bli motivert og holde seg faglig à jour”, forplikter det oss fortsatt – både i forventningene vi møter og i den hverdagen vi skaper.
Dette særpreget, en historisk forankret fremtidsrettethet, er fundamentet for Heltbergs plass i det norske skolelandskapet. Dette historiske båndet til Heltbergs Studentfabrik handler ikke bare om navn og tradisjon, men om et bevisst valg av kultur og identitet – en kulturavgjørelse som gir skolen sitt særpreg også i dag. Da Heltberg-navnet ble gjenopplivet i 1989, var det en tydelig intensjon om å føre videre det som gjorde den opprinnelige institusjonen spesiell. Ved skolens oppstart var etterkommere av Heltberg til stede med statuen av grunnleggeren, og markerte dermed overgangen mellom generasjoner og epoker.

Identitet og fellesskap
Vi ser på dette som et slags mandat fra historien: Da Bjørnstjerne Bjørnson som elev ved Studentfabrikken skrev dikt om sine medelever – Ibsen, Vinje, Jonas Lie og seg selv – la han grunnlaget for en arv som fortsatt er levende. Om dagens elever skulle beskrive eller skrive om sin egen klasse, kan det ikke utelukkes at fremtidige generasjoner vil se tilbake og finne det samme motet, mangfoldet og den skapende kraften. Arven fra Heltberg handler ikke bare om å lære, men om å videreføre et miljø der forskjellighet, kreativitet og mot til å være seg selv blir verdsatt
Vår identitet forankres ikke bare i fortellinger, men i konkrete erfaringer og praksis. Å forstå nåtiden forutsetter kjennskap til egen historie. Derfor er det et løpende prosjekt å definere hva det betyr å være en “Heltberger” – både for elever og ansatte. Hva forventer vi av hverandre, og hva vil det si å ta del i denne tradisjonen? Heltberg har alltid vært et fellesskap preget av ansvar, frihet, respekt og historisk bevissthet.»
